چندی پیش در شهر آمستردام، پایتختهلند، رژهای با نام دگرباشان جنسی برگزار شد. این اتفاق واکنشهای متفاوتی در پی داشتو رسانههای مختلف در کنار دیگر رسانههایی که بهکلی این خبر را بایکوت کردند،هرکدام تحلیلی از این رژه که به طور مرتب تقریباً سالی یکبار برگزار میشود ارائهدادند. مدتی بعد چیزی شبیه به این رویداد در شهر لندن بر روی کشتی اتفاق افتاد که بانام دگرباشان ایرانی از آن یاد شد.
فروید اولین فردی بود که به مسئلهغریزهی جنسی توجه کرد. اهمیت نظریات او فارغ قبول یا رد آنها از این باب است که اینمسئله را بهعنوان مسئلهای فردی و در سطح تمدنی مطرح و برای اولین سعی در فهم ایننیروی عظیم انسانی کرد.
در نمایی کلی حیات انسانی از دوعنصر عمده نشأت میگیرد؛ عناصر حیاتی که شامل غرایر و سلیقهها میشود و عناصر معناییو عقلانی (فرهنگ). غریزه انسانی حاکی از میل او به حیات و زندگی دارد. بهصورت کلیدر جامعهشناسی دلیل پیدایی ادیان مختلف را ترس از مرگ و میل به زندگی بیان میکنند.مقوله شهوت در اخلاقیات نیز ناظر به همین امر است. در دیدگاه اسلامی نیز میل به حیاتابدی و جاودانگی حاصل از کمالطلبی انسان بیان شده که جزو فطریات انسان برشمرده میشودو بسیاری از رفتارهای انسان در زندگی روزمره و حتی رفتارهای عجیبتر او را میتوانبا این مفهوم تحلیل کرد.
ازجمله اهداف مهم و اساسی ادیانکنترل و جهت دادن به غرایز جنسی است. در یک نظر، اشکال مختلف تمدنی را میتوان در اشکالمهار، رشد التذاذ و ی این غریزه پیجویی کرد. دین به دنبال شکوفایی این غریزه وبیشترین ی غریزه است اما راههای نادرست منجر به تخلیه شدن تمام قوا در مدت کوتاهو عدم لذت بادوام و عمیق میشود. راه برخورد با این غریزه اشباع آن است که اسلام راهاشباع غریزه جنسی را در ازدواج میداند و الباقی راهها را مردود میشمارد.
در اثبات ادعای بالا مبنی بر ارتباطاشکال مختلف تمدنی با نحوهی برخورد با غریزه جنسی میتوان به تمدن غرب اشاره کرد.غرب امروز حاصل برداشته شدن تمام قیدوبندهای دینی و سنتی در مسائل جنسی است. در دنیایپستمدرن غرب برخلاف مدرنیته تمام پیوندها با سنت و دین گسسته شده است به همین دلیلانقلابهای جنسی در اوج دوران پستمدرن اتفاق افتاده است.
شهید مطهری در بخشی از کتابمسئلهی حجاب در مورد عطش جنسی صحبت میکند و در جواب افرادی که ادعا میکنند با آزادیبیشتر میشود در مسائل جنسی مانند غربیها شد و دیگر خیلی از مسائل جنسیمان حل میشودمیگوید غریزه جنسی و پرداخت نامناسب به آن انتهایی ندارد و پرداخت هرچه بیشتر به آنعطش انسان را برای ی بیشتر افزایش میدهد، در ادامه نیز مثالی از حرمسراهای شاهانمیزند که حتی سالی یکبار هم نوبت به ن حرمسرا نمیرسید.
ازدواج با همجنس و حیوانات،نمونههای روشن و مشخصی است از انقلاب جنسی که ناشی از بیگانگی جنسی و عدم لذت جنسیدر غرب است. تا پیشازاین همجنسگرایی بهعنوان رفتاری که حاصل از اختلالات فیزیولوژیکیاست مطرح میشد اما این مسئله مقولهای کاملاً ارادی و بهقصد پر کردن فقدان جنسی است.بنابراین مسئلهی همجنسخواهی زمینهای کاملاً اجتماعی دارد و بازمیگردد بهساختارهای جنسی مشخص در جامعه.
هنگامیکه ولنگاری جنسی درجامعهای ایجاد شود افراد آن جامعه سطح تحریکپذیری بالایی پیدا میکنند و برای رسیدنبه بهره و لذت جنسی بیشتر و ی آن دست به اعمالی میزنند که حتی شأن انسانی را همزیر سؤال میبرد، بالطبع ذکر مثالهایی در مورد که بهمراتب از نمونهای مانند همجنسگراییوحشتناکتر است در این متن کار درستی نیست. در چنین شرایطی علم هم به کمک انسان میآیدتا لذت را برای انسان تأمین کند که نتیجهی عملی آن تولید قرصها و وسایلی برای بالابردن توان جنسی است، همچنین سازندگان فیلمهای غیراخلاقی درصدد این برمیآیند که بامعرفی شیوههای پیچیده و متفاوت لذتجویی، سود خود را همواره تأمین کنند. از سویی دیگربازار روانشناسانی گرم میشود که با توصیههایی، سعی میکنند جایگاه افراد را در تعاملاتجنسی حفظ و ارتقا بدهند. اما باید توجه داشت که حل این مشکلات باید دائمی باشد و نهموقتی و کوتاهمدت، حتی بعضی از این راهها میتواند اثرات سوء دیگری داشته باشد کهبه مشکلات قبلی میافزاید.
به نظر میرسد در شرایط کنونیکه رسانههای خارجی شیوههای دیگر لذتجویی جنسی و بیقیدیهای جنسی را با عنوان آزادیبیان میکند و مدافع آن هستند، لازم است تبیینی جامع از این رفتارها صورت گیرد وبرنامههای مختلف اجتماعی در کشور تدوین شود تا از بروز بسیاری بحرانها در آیندهیجمهوری اسلامی جلوگیری شود.
«منطقۀ پرواز ممنوع» مسئلهمحور است
جنسی ,غریزه ,میشود ,انسان ,ی ,غرب ,است در ,از این ,جنسی است ,جنسی در ,غریزه جنسی ,اشکال مختلف تمدنی
درباره این سایت